A 324/2020. (VII. 1.) Korm. rendeletben foglaltak alapján
Javaslat a
„Székesfehérvári pályaorientációs modell, módszertani- és eszközrendszer”
települési értéktárba történő felvételére
Székesfehérvári Szakképzési Centrum
Készítette:
Kulcsár Szilvia
Székesfehérvár, 2023. május 8.
I. A NEMZETI ÉRTÉK ADATAI
1. A nemzeti érték megnevezése: Székesfehérvári pályaorientációs modell, módszertani- és eszközrendszer
2. A nemzeti érték szakterületenkénti kategóriák szerinti besorolása:
agrár- és élelmiszergazdaság | egészség és életmód | épített környezet | |||
ipari és műszaki megoldások | X | kulturális örökség | sport | ||
természeti környezet | turizmus és vendéglátás |
3. A nemzeti érték a magyarországi együtt élő népekhez, az államalkotó tényezőként elismert nemzetiségekhez kapcsolódó érték:
igen | X | nem |
A modell az általános hazai pedagógiai kultúra része, bevált jógyakorlat- és eszközrendszer az iskola humánerőforrás fejlesztő funkciójának támogatására. Erősíti a köznevelés, a szakképzés a munkaerőpiac kapcsolatát, eszközt biztosít a fiatalok felsőoktatási továbbtanulási irányának megválasztására. Egyensúlyt teremt a beiskolázási törekvések marketing elemei és a képzés hatékonyságát biztosító pedagógiai eljárások között. Valós szerepébe helyezi a pályaszocializációt. Mindezek révén egyaránt szolgálja a fiatalok jövőképének alakítását, az iskolai pályaorientációs munkát és a munkaerő biztosítás hatékonyságát. A rendszer a szükséges pedagógiai modellváltást és a humánerőforrásfejlesztés egyik alapjaként jelenik meg.
4. A nemzeti érték fellelhetőségének helye: —
5. A települési értéktárba felvételre javasolt nemzeti értéket tartalmazó települési/tájegységi értéktár megnevezése és a felvétel dátuma:
2023. június 2.
A pályázat egyidejűleg kerül benyújtásra a vármegyei és a Települési Értéktárba.
6. A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása, a megjelölt szakterületi kategória indokolása (amennyiben nemzetiséghez kapcsolódó érték, a nemzetiségi vonatkozások, a nemzetiséghez való kötődés bemutatása):
A modell alapvető jellemzője, hogy a hazai pályatanácsadási gyakorlatban elsőként teremt egyensúlyt a pedagógiai és a munkaerőpiaci értékek között. Ennek jegyében lehetővé teszi a pályaorientáció folyamatként való megvalósítását, olyan iskolai környezetben, ahol a pedagógusok a képzésük során nem kaptak pályaorientációs felkészítést. (Ld. lentebb)
A magyar pedagógia fejlődése során elhanyagolt terület volt a pályaorientáció. Ennek történeti okai is voltak, mint például a 2. világháború utáni pályairányítási kényszer. Ugyanakkor a hazai pedagógiai gyakorlat és pedagógusképzés is az ismeretcentrikus oktatást helyezte előtérbe. A tanárképzésnek nem része a pályaorientáció oktatása, csak külön szakon oktatják posztgraduális képzésben, csekély érdeklődés mellett. Pályaorientáció szakos tanárképzés is csak 1997-ben kezdődött meg egyetlen egyetemen, Gödöllőn. Folyamatos képzés sem ott, sem más egyetemen nincs.
Hegyi-Halmos Nóra kutatásai szerint (2011.) a magyar pedagógusok 55%-a a képzés során „nem találkozott a pályaorientáció fogalmával) https://www.eltereader.hu/kiadvanyok/hegyi-halmos-nora-mi-a-palya-az-iskolai-palyaorientacio-szerepe-es-gyakorlata-a-hazai-gimnaziumokban/
Korábban a pályaválasztás segítését csak a megyei pedagógiai szakszolgálatok végezték, elsősorban pszichológusok munkájára alapozva. Az ő munkavilágára vonatkozó ismeretük azonban nem volt teljeskőrű. Ma már megjelent a pedagógus szakvizsgák körében a pályaorientációra való felkészítés, pótlandó az alapképzés hiányát, de jelentős elmaradás van a módszerek és eszközök fejlesztésében és ez képzés sem gyakorlatorientált.
A Székesfehérvári Szakképzési Centrum felismerte, hogy a problémák megoldása nem a minisztériumokon múlik, hanem helyi felismerést és akaratot igényel.
Széleskőrű helyi együttműködésre alapozva 2015-ben intenzívvé tette a 2000-ben, mg más szervezeti keretben megkezdett helyi pályaorientációs tevékenységfejlesztést. A munka kezdetben Székesfehérvár Megyei Jogú Város és az Óbudai Egyetem valamint a Székesfehérvári Szakképzési Centrum közös pályázatával kezdődött, majd azt a Centrum saját munkacsoportja folytatta. Az önkormányzat jelenleg is ad anyagi és erkölcsi támogatást a tevékenységhez.
A helyi fejlesztés és az azon alapuló munka lényege, hogy eltérően a hagyományos szemlélettől nem a pályaismeretet helyezi a középpontba, hanem az ember – pálya megfelelést. Annak feltárását és megerősítését számítógéppel támogatott egyéni tanácsadás keretében. Másik kiemelt jellemzője a már „Fehérvári modellként” ismert rendszernek, hogy a pályaorientációt folyamattá teszi, szemben az elterjedt kampányjelleggel, vagy egyszeri tanácsadással.
Ennek a szemléletnek azért van nemzeti értéke, mert a társadalmi stabilitáshoz valamint fejlődéshez szükséges hatékonysági forrás a munkaerőtartalékok kimerülésével az ember és a pálya viszonyában rejlik.
A helyi fejlesztés azért is jelentős, mert az állami szerepvállalást jelenleg érthető módon az online elérhetőség biztosítása motiválja, ugyanakkor a tanulók szülei és tanulók a személyes tanácsadást preferálják. Mindezt lehetőleg iskolai környezetben, vagy a Szakképzési Centrumban, ahol személyre szabott tanácsadás mellett a helyszínen kaphatnak beiskolázási tanácsadást, amikor a folyamat az szükségessé teszi.
Jogszabály is megköveteli (Szkt. 112.§), hogy a köznevelésben tanulók legalább egyszer személyre egyéni tanácsadást is kapjanak. Ez különösen fontos amiatt, hogy a gimnazisták igénye is jelentős a személyre szabott pályaorientációra és a támogató folyamatra. Ehhez a szakszolgálatok kapacitása kicsi, de a módszer- és szoftvercsomagok számukra kapacitásnövelést és eszközbővítést jelentenek.
Az eszköz- és módszercsomaghoz a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat díjtalanul fér hozzá, a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szakszolgálat már megvásárolta azokat és a vele járó felkészítést.
Székesfehérváron a Szakképzési Centrum helyi civilszervezet számára is biztosított díjtalan eszközcsomagot és felkészítést az alkalmazáshoz.
A fejlesztő- és szervezőmunka eredményeit és országos ismertségét a következő (6.) pontban felsorolt elismerések is mutatják. Ezek mögött az alábbi szakmai teljesítmények és tárgyi eredmények és dokumentumaik vannak.
Eszköz- és módszerfejlesztés:
Kialakításra került egy olyan hagyományos valamint számítógéppel támogatott egyéni tanácsadást biztosító eszköz- és eljárás rendszer aminek fontosabb elemei az alábbiak:
- Módszertani kiskönyvtár, kiegészítő kiadványokkal.
- Pályaválasztási társasjáték asztali és szőnyegméretben (tornatermi használatra).
- Kirakós önismereti játékok.
- Közmondás-alapú társadalmi munka- és szerepérdeklődés teszt.
- Feltáró szoftvercsomagok a biztos pályaválasztási önismerethez (3 csomag).
- Pályakereső szoftvercsomag a személyre szabott objektív pályaajánlathoz.
- Önálló pályaorientációs honlap fejlesztése és működtetése a beiskolázás-támogatási célú honlap mellé, az ember – pálya megfelelés alapú döntéselőkészítés támogatására.
Alkalmazás-kiterjesztés, innováció és multiplikáció
- 50 db asztali társasjáték ingyenes átadása iskoláknak és civilszervezetnek.
- Módszertani kiskönyvtár, kiegészítő kiadványok ingyenes átadása iskoláknak.
- Publikációk, konferenciarészvételek és sajtómegjelenések.
- Általános iskolai pedagógusok és tanulók bevonása az eszközfejlesztésbe.
- Közös pályázati megjelenés általános iskolával módszertani pályázaton.
- 92 pedagógus ingyenes felkészítése a szoftverek használatára.
- A Tóth István és Tóth Terézia Ösztöndíj Közalapítvány által biztosított tanári pályaorientációs ösztöndíj segítségével munkát végző pedagógusok munkájának mentorálása az általános iskolákban és gimnáziumokban.
- A szakképzési lemorzsolódás csökkentése érdekében végzett pályázati és tanácsadómunka.
- Az iskolai szaktantárgyi munka pályaorientációs lehetőségeinek bemutatása és segédanyag kiadása.
- Szabadegyetemi előadás (Kodolányi János Főiskola/Egyetem)
- Módszer- és eszközbemutató az ország számos pontján és külföldi konferencián.
- Tudományos és népszerűsítő publikációk, konferencia szervezés és részvétel.(ld. a mellékletek között.)
7. Indoklás a Települési Értéktárba történő felvétel mellett:
7.1. A Települési Értéktárba történő felvétel összegző indoklása:
A „Fehérvári modellként” ismert eszköz-és eljárás rendszer jelentősen hozzájárul a város és a városban folyó tudományos munka és társadalmi felelősségvállalás ismertségéhez. Ezt igazolja, hogy a Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztálya Székesfehérvárra a Városháza Dísztermébe tervezte 2020. évi konferenciáját, ami a Covid járvány miatt online valósult meg. A hazai tudományos sajtó erről beszámolt.
A modell sajátossága, hogy Székesfehérvár Megyei Jogú Város nemcsak az intenzív fejlesztő munka megindítását segítő közös pályázattal segítette a rendszert, de annak elterjesztésében szervező munkával is részt vett. A város a Tóth István és Tóth Terézia Ösztöndíj Közalapítvány bevonásával folyamatosan támogatja is a pályaorientációs modell eredményességét.
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, a pályaorientációs munkavállalási tanácsadóképzés hazai megalapítójának témafelelős intézete rendszeres szakmai kapcsolatot tart Székesfehérvári Szakképzési Centrummal, elismeri a városban folyó pályaorientációs tevékenységet. Tehát a rendszer és a munkatársak a gyakorlati munka mellett a tudományos élettel is kapcsolatban vannak, részesei egy kölcsönös segítő munkának.
A módszer sikerességét és ismertségét az alábbi elismerések bizonyítják: (Megjegyezzük, hogy az Euroguidance Pályatanácsadói Díj nemzeti díj, a megnevezés az Uniós háttérszerveztre utal, ami közös szabályzatot ad a nemzeti tanácsadói pályázatokhoz és díjakhoz.)
7.2. A Települési Értéktárba történő felvételt az alább felsorolt elismerésekre hivatkozva is kérjük:
- Euroguidance Pályatanácsadói Díjpályázat Különdíj, 2018.
- Euroguidance Pályatanácsadói Díjpályázat Különdíj, 2020.
- Euroguidance Pályatanácsadói Díjpályázat 3. díj, 2022.
- 2020. március 15-én a rendszer kidolgozás szakmai irányítójának, Fűrész Istvánnak a Magyar Köztársaság Elnöke „a pályaorientáció területén végzett sokrétű és magas színvonalú munkája elismeréseként a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést adományozott.”
7.3. A Települési Értéktárba történő felvételi kérelmet az alábbi konferencia meghívásokkal és szereplésekkel is indokoljuk:
- Európai unió európai strukturális és beruházási alapok operatív programja kutatás, fejlesztés és oktatás alapítvány, az Ifjúsági Oktatási Minisztérium valamint a Dél-Morva Régió Pályatanácsadási Konferenciája, Brno, 2018. június 25. Előadás (ld. mellékletek)
- „A Euroguidance Magyarország Központ háttérintézménye a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal egy szakmai különdíjat is megítélt, (ld. fent) amelynek nyertese a Székesfehérvári Szakképzési Centrum: Ez itt a pálya! c. pályázata volt. A különdíjas szintén részt vehet a Bukarestben megrendezésre kerülő szakmai programon.” (Képviselőnk Bozzai Tímea volt.)
(https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Euroguidance+p%C3%A1lyatan%C3%A1csad%C3%B3i+d%C3%ADj+2018+eredm%C3%A9nyek)
- A tanácsadás szerepe a változó gazdasági környezetben című konferencia, Szent István Egyetem – Kontakt Alapítvány Gödöllő 2019. november 26. (Fűrész István felkért hozzászólás és kerekasztal beszélgetés.)
- Eredményeink elismeréseként a Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztálya Székesfehérvárra a Városháza Dísztermébe tervezte 2020. évi konferenciáját, ami a Covid járvány miatt online valósult meg. (Fűrész István online előadással vett részt.) A konferencia beszámolót a Munkaügyi Szemle folyóirat közölte
7.4. A Települési Értéktárba történő felvételi kérelmet az alábbi tudományos publikációkkal is indokoljuk:
- ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE II. ÉVFOLYAM 2021 / 4. SZ.
KENDERFI MIKLÓS – FŰRÉSZ ISTVÁN:
SZEMLÉLETVÁLTÁS A SZAKKÉPZÉSBEN: A LEMORZSOLÓDÁS MEGELŐZÉSÉNEK PÁLYAORIENTÁCIÓ KÖZPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE
https://www.metropolitan.hu/upload/ec9382840bd2f795837b6d601e397fb169ccb483.pdf - Studia Mundi – Economica
HU ISSN 2415-9395 Volume 9, No.2 2022. november 30. pp. 24-36.
Kenderfi Miklós, Kulcsár Szilvia, Fűrész István:
Régi kihívások, új válaszok – a duális szakképzés pályaszocializációt előtérbe helyező, új típusú megközelítése
http://studia.mundi.gtk.szie.hu/2022-vol9-no2
- Juhász Ágnes – Fazakas Ida: Összefoglaló az MPT Pályaorientációs Szakosztályának „székesfehérvári” online konferenciájáról
Munkaügyi Szemle
http://www.munkaugyiszemle.hu/meresek-tesztek-felmero-eljarasok-onismereti-kerdoivek-szerepe-palyaorientacioban-konferencia
- Fűrész István: Elvárások és eredmények az iskolai pályaorientációban
Veszprém 2009.
Közép-Dunántúli regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság
ISBN 978-963-88664-0-0
- A rendszer eredményeit az alább hivatkozott kiskönyvtár 4. kötete összefoglalja. Ebben másodközlésben szerepelnek a fent felsorolt publikációk is. A kötetet is csatoltuk a mellékletekhez.
7.5. A Települési Értéktárba történő felvételi kérelmet az alábbi eszközcsomagok biztosításával is indokoljuk:
- Bárkinek ingyenesen elérhető módszertani kiadványok és szolgáltatások:
- PÁLYÁRA FEL! kiskönyvtár, ISBN 978-615-00-3594-9 1-4. kötet
- PÁLYÁRA FEL füzetek
- Felkészítés az eszközök, módszerek használatára pedagógusoknak.
- Pályaorientációs honlap az eszközök bemutatására és elérésére: https://palyaorientacio.szfszc.hu/
- Munkakipróbáló labor (Digitális Közösségi Alkotóház digitális és manuális tevékenységek pedagógus vezetéssel.)
- Tanítási napokon és táborok részszolgáltatásaként ingyenes, munkaszüneti napokon önköltséges.
- Szoftvercsomag az alábbi garanciális feltételekkel.
A vármegyei és székesfehérvári iskolák ingyenesen hozzájuthatnak a szoftvercsomaghoz, amennyiben az ingyenes felkészítésen elsajátítják a használatát. Az eddig felkészített pedagógusok névjegyzéke megtalálható a Székesfehérvári Szakképzési Centrum pályaorientációs honlapján: https://palyaorientacio.szfszc.hu/tanacsadas/
A szoftvercsomag csak személyes, jelenléti tanácsadás során használható. Ezt felelősségvállalás indokolja.
A fenti körön kívüli felhasználók önköltségi áron juthatnak hozzá a szoftvercsomaghoz, a szükséges felkészítéssel együtt.
7.6. A Települési Értéktárba történő felvételi kérelem összegző indoklása:
A bemutatott modell a hazai pedagógiai gyakorlat egy fejlesztendő területére kínál megoldásokat. A szemlélete szerint az emberi és gazdasági igények egyeztetését célozza meg. A következő nemzedékek orientációját arra alapozza, hogy az egyéni és társadalmi teljesítmény alapja az ember – pálya megfelelés. Értékek, célok, feladatok, eszközök és eljárások összehangolását annak ismeretében teszi, hogy az ember – pálya megfelelés alapjait természeti törvényekben látja, és nem fogad olyan megoldásokat, amik a természeti törvényekkel szemben álló eszközöket alkalmaznának.
A bemutatott modell fiatalok képességeinek, érdeklődésének és irányultságának komplex feltárását független és korszerű eszközökkel végzi. A képességek terén nagy teret biztosít a munkavállalói szociális kompetenciák megismerésére, megerősítésére. Az egyént igyekszik felkészíteni a változó világban való helytállásra. A pályaorientációt a pályaboldogság felé vezető útnak tekinti, amint a kiskönyvtári sorozatunk negyedik kötetének címe is hirdeti.
Kérelmünket abban a meggyőződésben nyújtjuk be, hogy az Értéktárba való felvétel tovább segíti az eszközrendszer és a módszercsomag eljuttatását a pályakereső fiatalokhoz. Az Értéktárba való felvétel megadja azt társadalmi támogatást, ami szakmai elismerések mellett növeli a szükséges bizalmat a fiatalokban és tanáraikban, szüleikben. Bátran állíthatjuk, hogy a rendszerünk túlmutat minden hazai pályaorientációs szolgálatatáson, és irányt mutat azok személyközpontú fejlesztési lehetőségeihez.
8. A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források):
A 7. pontban megjelölt forrásokon túl:
- https://palyaorientacio.szfszc.hu/2022/03/11/a-magyar-pedagogiai-tarsasag-szekesfehervari-palyaorientacios-konferenciaja/
- https://palyaorientacio.szfszc.hu/a-centrum-szerepvallalasa-es-eredmenyei/
- https://palyaorientacio.szfszc.hu/2020/10/20/fehervari-beszelgetesek/ (Fehérvár Televízió)
- https://palyaorientacio.szfszc.hu/2021/01/07/palyaorientacios-rovat-a-fejer-megyei-hirlapban/ Fejér Megyei Hírlap, FEOL)
9. A nemzeti érték hivatalos weboldalának címe: https://palyaorientacio.szfszc.hu/
II. MELLÉKLETEK
- A Települési Értéktárba felvételre javasolt nemzeti érték fényképe vagy audiovizuális-dokumentációja
A pályaorientációs rendszer tárgyi eszközöket is tartalmaz, nagyobb részt azonban szoftverekből, könyvekből, módszerleírásokból áll. Vizuálisan átfogó módon nem ábrázolható. Fontosabb részletei megjelennek a mellékletekben. - A Htv. 1. § (1) bekezdés m) pontjának való megfelelést valószínűsítő dokumentumok, támogató és ajánlólevelek
Külön kerültek csatolásra a mellékletek jegyzéke után, folytatólagosan. (Itt a jegyzékük olvasható.)
2.1. A tevékenységek és eredmények dokumentumaiból:
- A pályaorientációs kiskönyvtár bemutatása (2. oldal fotókkal)
- A módszertani és fejlesztési eredmények elismeréseinek áttekintése
- Részlet az Euroguidance Pályatanácsadói Díj 2018. évi eredményismertető kiadványából (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal)
- Részlet az Euroguidance Pályatanácsadói Díj 2020. évi eredményismertető kiadványából (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal)
- Beszámoló a Magyar Pedagógiai Társaság Székesfehérvári Pályaorientációs Konferenciájáról (Munkaügyi Szemle)
- A fejlesztési eredmények szabad felhasználását biztosító honlap (https://palyaorientacio.szfszc.hu/) bemutatása
- Nemzetközi konferencia részvételt igazoló meghívó (Brno)
- Hazai tudományos konferencia szereplést igazoló köszönetnyilvánítás (Szent István Egyetem/Kontakt Alapítvány)
- A módszertani csomag társasjátékának első játékmezője
- A szoftvercsomagok közös nyitólapja
2.2. Az ajánlólevelek
- dr. Cser-Palkovics András polgármester
- Dr. Szilágyi Klára professzor emerita szakalapító Szent István Egyetem
- Szigeti Mónika főigazgató Somogy Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat
- Molnár Tamás önkormányzati képviselő Székesfehérvár
- A javaslatban megadott adatok kezelésére, illetve a benyújtott teljes dokumentáció, – ideértve a csatolt dokumentumok, saját készítésű fényképek és filmek felhasználására is – vonatkozó hozzájáruló nyilatkozat.
Külön került csatolásra a mellékletek jegyzéke után, folytatólagosan.
- A nem saját készítésű dokumentumok szerepeltetése esetén az adott dokumentum tulajdonosának hozzájáruló nyilatkozata a szabad felhasználásról:
A felhasznált nem saját készítésű dokumentumok kizárólag marketing célra készült kiadványok részletei. Valamennyi idézett részletük a szervezetünkre vonatkozó információk.
- A nemzeti érték felvételéről a 4. pontban megjelölt értéktárba felvevő döntés másolata
10. Az értéktárba felvételre javasolt nemzeti érték fényképe vagy audiovizuális dokumentációja:
Az iskolai pedagógiai munkát segítő kiadványaink
Pályaorientációs kiskönyvtárunkban eddig négy kötet jelent meg. A kiadást nélkülözhetetlenné tette az alábbi ábrával jelzett helyzet: (Részlet egy továbbképzési anyagból.)
A segítő kiadványaink rövid áttekintése:
Az első kötet
A második kötet
A harmadik kötet
A negyedik kötet
A Székesfehérvári Szakképzési Centrum módszertani fejlesztési eredményeinek elismerései
A pályaorientációs tevékenység fejlesztése érdekében a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal keretén belül is magalakult az Euroguidance Magyarország Központ. A szervezet az Europan Network to Support Guidance and Consulting tagja.
A szervezet 2016. óta kétévenként ír ki tanácsadói díjpályázatokat. Ezek legeredményesebb szereplőjévé váltunk az elnyert díjakkal és további elismerésekkel.
2018-ban a zsűri különdíját kaptuk a „Pályaorientációs eszközcsomag, (kézikönyv, alkalmazási segédlet, szoftvercsomag és társasjáték) című pályázatunkért.
2020-ban szintén a zsűri különdíját kaptuk a „Pályaismeret gyermekhangon, 150 vers és gyermekrajz a szakmákról” című, saját szerzőnk által írt versekért. A kötet rajzait két fehérvári általános iskola (Tóvárosi és Munkácsy) készítették.
2022-en a „Pályaorientációs adventi naptár” című, az aktuális időszakokban minden digitális felületen elérhető pályaorientációs nyereményjáték kidolgozásáért, és alkalmazásáért nyerünk el a pályázat 3. díját.
További lapokon csatoljuk a pályázatot kiíró szervezet értékelő kiadványának vonatkozó lapjait, köztük egyik munkatársunk egyéni pályázóként kapott elismerését.
Mérések, tesztek, felmérő eljárások, önismereti kérdőívek szerepe a pályaorientációban (konferencia összefoglaló)
MUNKAÜGYI SZEMLE 2020. MÁJUS
Szerző: Juhász Ágnes – Fazakas Ida
Összefoglaló az MPT Pályaorientációs Szakosztályának „székesfehérvári” online konferenciájáról
A Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztálya az iskolai pályaorientáció, mérés, értékelés, önismereti eljárások témakörben 2020 májusában online konferenciát szervezett. A konferencián szóba került a pedagógiai mérés módszertana, az értékelés és mérés közötti különbségek és az iskolai pályaorientációs tevékenység során olyannyira meghatározó önértékelő eljárások is. A szakosztály életében első alkalommal oktatáskutatók és pszichológusok is elmondták a véleményüket.
Az összefoglaló: PDF
Az előadások megtekinthetők:
Rovat: LLG Policy
A Székesfehérvári Szakképzési Centrum Pályaorientációs honlapja
https://palyaorientacio.szfszc.hu/
Célja, hogy a beiskolázási információkat tartalmazó másik honlap mellett minden érintett számára segítse a pályaválasztási döntést előkészítő több éves folyamatot. Ehhez információkat és jó gyakorlatokat jelenít meg, diákok, szülők és pedagógusok számára. Eddig mintegy 17.000 látogatója volt.
A honlap bemutatja a pályaorientáció valódi pedagógiai tartalmát, ami megfelel a címben jelzett ajánlatnak:
Pályaorientáció mindenkinek – mi elkísérünk az óvodától az egyetemig
A honlap menüpontjai az alábbiak:
- Bevezetés
- Fogalomtár
- Szülőknek
- Diákoknak
- Pedagógusoknak
- DKA terem (munkakipróbáló labor bemutatása)
- Hírek
- Kapcsolat (06 70 1980 151; halasz.timea@szfszc.hu)
A honlap előzetes használata felkészít az egyedi számítógéppel támogatott, minden korosztályt segítő díjtalan, egyéni, számítógéppel támogatott, személyes tanácsadásra is.
A Pályára fel társasjáték (1. oldal)
A szoftvercsomagok áttekintő lapja (nyitólap).
Alkalmazhatók 7. évfolyamtól minden korosztályban.
3. A javaslathoz csatolt saját készítésű fényképek és filmek felhasználására vonatkozó hozzájáruló nyilatkozat: